Elijah Craig Bourbon’s jaarlijkse Old-Fashioned Week keert terug voor het tweede jaar ter ondersteuning van de Restaurant Workers’ Community Foundation, van 15-24 oktober. Meld je bar of restaurant aan om deel te nemen door Elijah Craig Old-Fashioned riffs op je menu te zetten.
Wat gebeurt er als een barman die haar benadering van cocktails als ‘luchthartig’ beschrijft, de meest serieuze drank van allemaal aanpakt: de ouderwetse?
“Een van mijn bazen, Devon Tarby, zei ooit dat het hebben van beperkingen bij het uiten van je creativiteit je creatieve grenzen op een geweldige manier verlegt”, zegt Alex Jump, barmanager bij Death & Co. Denver, de Mountain Time-buitenpost van het legendarische New York bar. “En ik denk dat de ouderwetse daar een goed voorbeeld van is.”
Jump, oorspronkelijk afkomstig uit Chattanooga, studeerde religie en klassiekers aan de Universiteit van Tennessee en keek uit naar een toekomst in de academische wereld. Dat was, totdat ze in een wijnwinkel werkte terwijl ze in het buitenland studeerde in Florence, en merkte dat haar interesse in drankjes en drinkcultuur gewekt was.
Toen ze terugkeerde naar Tennessee, bracht ze die passie om in bartending, begon als barback en werkte zich op, terwijl ze onderweg zoveel mogelijk leerde over cocktailgeschiedenis. De ouderwetse doemde groot op.
“Ik kan me niet herinneren dat ik voor het eerst een Old-Fashioned dronk, maar het moet zeker rond de tijd zijn geweest dat ik achter de bar kwam”, legt Jump uit. Ze herinnert zich echter wel dat ze voor het eerst over de oorsprong van de ouderwetse hoorde van haar barmentor, Casey Sullivan. “Ik hou van de geschiedenis achter de ouderwetse en hoe deze zich verhoudt tot de vaak enigszins gecompliceerde relatie van de Verenigde Staten met alcohol.”
Jump verhuisde in 2017 naar Denver – nadat hij had gehoord dat Death & Co. de stad aan het verkennen was voor een mogelijke toekomstige locatie – en vond werk bij RiNo Yacht Club en het James Beard Award-winnende restaurant Mercantile. In januari 2018 was ze zelfs geland bij Death & Co., dat later dat jaar werd geopend in het Ramble Hotel.
Al vroeg merkte ze dat ze goochelde met het maken van drankjes die zowel high-concept waren als pasten bij het merk Death & Co., terwijl ze nog steeds benaderbaar waren voor een publiek in Denver. Ze had een vroege hit met het Rescue Team, een op PB&J geïnspireerde Daiquiri met met pindakaas gewassen rum en bananenlikeur, en Southern Nights, een flip met de onverwachte toevoegingen van mascarponekaas en brosse pinda.
Ze begon zich ook te concentreren op het beheersen van de ouderwetse, beseffende dat het een lastiger cocktail is dan het lijkt.
“Het is niet alleen samengesteld uit een zeer kleine selectie van ingrediënten, maar zelfs de kleinste fout – een kwart theelepel te veel suiker, iets te weinig verdunning van de drank – en je raakt de balans volledig kwijt”, legt ze uit. “Het is een geweldige cocktail om iedereen te leren hoe belangrijk precisie bij bartending eigenlijk is.”
Maar zoals veel bartenders, werken ze, zodra ze de klassieke specificaties hebben geperfectioneerd, eraan om een nieuwe draai te geven aan het ouderwetse. Jump is al lang geïnspireerd door de culinaire wereld en werkt sinds haar 19e ook in restaurants en haar Thinking of a Place doet denken aan zuidelijke gebakjes zoals shortcake of een crumble.
“Ik wilde echt de kruidige en licht fruitige kwaliteiten van Elijah Craig vieren”, legt Jump uit. Dat betekende het aanvullen van de kleine bourbon met gele Chartreuse en zelfgemaakte aardbeiensiroop. Op haar beurt heeft Jump graag gespeeld met de combinatie van aardbeien en pistachenoten, waarvan ze de laatste in Cognac giet. Het zorgt voor een onverwachte, twee-geest, zes-ingrediënt Old-Fashioned die, onwaarschijnlijk, licht en speels blijft, een makkelijke drinker perfect voor het begin van de herfst.
“De ouderwetse drank is eigenlijk een ongelooflijk moeilijk drankje voor een barman om opnieuw uit te vinden”, zegt ze. “En voor [that reason], Ik denk dat het echt een geweldige manier is voor een barman om zijn vaardigheid te tonen als het gaat om het creëren van nieuwe drankjes.”
creditSource link